Helges XM 3,0 V6.24
1994 XM 3,0 V6.24   "Toppmodellen"
3,0 liters V6 motor med 24 ventiler
Manuelt 5-trinns gir

PR-nummer: 6254
Egenvekt på 1575 kg

 
Fabrikkoriginale motordata:
200 Hk og 260 Nm
Toppfart 235 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t på 8,0 sek
 
Lett trimmet:
ny chip + green sportluftfilter
 
   
 

 

 

 

Dersom du har lyst til å se nærmere på min XM 3,0 V6.24 kan du klikke på bildene under. Du finner for øvrig en del informasjon om XM lengre ned på siden (under bildene).


Bilde tatt juni 2010
 

Bilde tatt juni 2010

Bilde tatt juni 2010

Bilde tatt juni 2010
 

Bilde tatt juni 2010

Bilde tatt juni 2010
 
-
Bilde tatt juni 2010
 
-
Bilde tatt september 2004

Bilde tatt september 2004
-
-
Bilde tatt september 2004
-
Bilde tatt juli 2003

Bilde tatt juli 2003
-

Bilde tatt juli 2003
 

Bilde tatt april 2003

Bilde tatt april 2003



 

Bilde tatt april 2003
-
Bilde tatt 1999


Bilde tatt 1999
 

 
Bilde tatt 1999

Bilde tatt 1999
 

Bilde tatt 1999
 
 

Chiptrimming av den i utgangspunktet sterke V6.24 motoren gir ikke så veldig mye ekstra krefter da dette er en sugemotor (ingen turbo). Jeg valgte likevel å foreta moderat chiptrimming (og sportluftfilter) til noe mellom 220 og 228 Hk (+18 på chip +4 til +10 på filter) fremfor en mer voldsom trimming med turbo fra Musketier i Tyskland. Med biturbo og nytt eksosanlegget (fra Musketier) fra de to originale katalysatorene og ut (ja riktig, TO katalysatorer) kan en hente ut HELE 340 Hk og ikke minst også 422 Nm.  Men da jeg nok er litt for redd for å ødelegge den etter hvert litt aldrende motoren og bilen egentlig er rikelig sterk har jeg lagt planene om ettermontering av Musketier-turbo på hylla :)
 

Min attest for XM generelt :

Du kan umulig få mer bil for pengene ved bruktbilkjøp i Norge enn om du kjøper en pen og velholdt XM i god teknisk stand! Citroen har merkelig nok et dårligere rykte i Norge enn i mange andre land og XM er i så måte ikke noe unntak. Meget lave priser er imidlertid en gave til bruktbilkjøperen. Vurderer du å kjøpe XM? Les da først mer info om XM samt sjekklisten ved bruktkjøp av XM! Den største utfordringen ved å eie en XM begynner etter hvert å bli dårligere tilgang på nye deler så en må være forberedt på å skaffe enkelte brukte deler.

Samtidig som jeg hadde en del erfaring med VW, Saab etc hadde jeg også allerede hatt gode Citroenerfaringer som eier av en 1984 Citroen CX 25 GTi i nesten 12 år. Jeg fikk aldri helt bekreftet hvorfor NAF (med flere) ga CX så dårlig attest mht feil. Men jeg har hørt rykter (fra NAF) om at forgassermotorene i CX på 2-liter og 2,2-liter skulle være mer problematiske og mindre driftsikre enn 2,5-liters motoren med innsprøytning og et mer avansert tenningssystem. Jeg brukte i løpet av nesten 12 år bare ca 25.000 kr på all service, vedlikehold og reparasjoner. Det er drøyt 2000 kr i året som slett ikke er mye. Ikke opplevde jeg motorstopp eller tilsvarende problemer heller og måtte aldri ha assistanse/veihjelp noen gang. Joda noen feil på CX'en dukket det opp fra tid til annen, særlig elektriske, men disse var aldri av en slik karakter at jeg ikke fikk start eller fikk motorstopp.

CX'en var blant annet trofast reisefølge nedover Europa til Italia to år på rad. Bilen ble dog til slutt for gammel etter min smak så jeg lette lenge, både i 1998 og 1999, etter en passende XM. Opprinnelig var jeg på utkikk etter en fin 2,0 TCT med klimaanlegg og årsmodell 1995 eller 1996. Jeg tenkte at 2,0 TCT er et fint komprimiss mellom motorkraft og bensinforbruk (og den er jo det!). En XM 2,0 TCT er faktisk litt sprekere enn min gamle CX 25 GTi.

Men i min søken kom jeg over en av de kun 13 (ref. Citroen Norge, vognfordelingen) toppmodellene, V6.24, som er solgt i Norge som var i bortimot strøken tilstand og da kunne jeg bare ikke la være. V6.24 er ganske vanskelig å få tak i da det som nevnt i følge Citroen Norge bare er solgt 13 stk i Norge. Dette er 1991 til 1994 modeller fordelt på 10 stk i farge Grønn Vega, 1 stk i Grå Dolmen (mørk sølv metallic) og 2 stk i Grå Silex (Mørk koksgrå). Den jeg kjøpte var av sistnevnte farge og var den aller siste XM 3,0 V6.24 Citroen Norge solgte. Da fikk det ikke hjelpe at bilen var et år eldre en jeg opprinnelig hadde tenkt å kjøpe og dermed var av "serie I" og ikke "serie II". Dette hadde prinsippielt mest å bety for utseendet av dashbordet. Hovedlyktene og grillen var skiftet pga en liten skade, så utvendig så bilen nesten ut som en "serie II". Heldigvis vil jeg faktisk si, var det et stort pluss ved at bilen var serie I. Da hadde bilen nemlig den kraftigere og etter min smak mye mer elegante spoileren bak. Dessuten er det enklere å skifte lyspærer i dashbord på serie I. En kan i tillegg også se på de utvendige speilene samt støfangeren foran at dette er en serie I.

Første eier hadde betalt over 570.000 kroner for bilen i 1994 og da jeg overtok den i mars 1999 betalte jeg kun 180.000 før omregistrering. Snakk om røverkjøp! Bilen var fantastisk velholdt innvendig, riktig STRØKEN. Den har skinninteriør, EKTE tredekor, digitalt klimaanlegg, elektrisk justerbare - seter, utvendige speil OG midtarmlene(!), oppvarmede seter også i baksetet(!), RDS-radio og kassettspiller med 6 platers CD-skifter som er fjernstyrt fra rattet, kjørecomputer, startsperre med skjult tastatur  + + + .  Jeg trenger egentlig ikke å nevne selvfølgeligheter som fjernbetjent sentrallås, elektriske vinduer på alle fire dører, etc. etc. etc. etc. Bilen var også pen utvendig, men det var noen få småting å sette fingeren på, deriblant noen stygge lister, men ikke verre enn at jeg fikset det i ettertid.

Nå har også denne bilen vært mitt reisefølge på europatur - hele 8400 km mellom Trondheim og La Manga. Hva jeg kan si om det? Jeg kan ikke tenke meg en bedre bil på en så lang tur. God sittestilling (sete/ratt), gode seter, klimaanlegg, masse motorkraft + + +  Egentlig er det ikke nødvendig å si mer enn: 940 km kjøreetappe på en dag kun avbrutt av en hvilestopp (for å spise og fylle bensin) UTEN å bli sliten!

En gang Citroen - alltid Citroen? Nei ikke nødvendigvis. Min mening er at de minste Citroenene uten hydraulisk fjæring ikke skiller seg spesielt fra tilsvarende biler fra andre bilmerker. Joda det er da fine biler, "småbilene" fra Citroen, men det finnes også andre småbiler som helt klart kan måle seg. Når det ikke er hydraulisk fjæring blir vel poenget mer "smak og behag" på utseende, sittekomfort og utstyr, (drift)sikkerhet osv.  Citroener med hydraulisk fjæring derimot! Jeg kjører en del leiebil gjennom jobben og får rikelig anledning til å prøve andre biler og kan gang på gang konstatere at ingen andre biler kan måle seg med en Citroen med hydraulisk fjæring! Det er vel å merke av helt avgjørende betydning med en XM at det hydrauliske systemet er i topp stand og at det ikke er for lenge siden de gasshydrauliske fjæringskulene er skiftet eller etterfylt med gass. En hydraulisk Citroen med elendig vedlikeholdt fjæring trenger ikke ha bedre fjæringskomfort enn en stiv/senket Audi.

Synes du hydrauliske Citroen blir for myke og krenger for mye i svingene sier du??? ......da har du IKKE kjørt XM med hydraktiv fjæring! Her er det en datamaskin som på grunnlag av 5 måleverdier (hastighet, gasspådrag, bremsetrykk, rattbevegelser og akslingsbevegelser) styrer fjæringsstivheten med en tidsrespons på kun 0,05 sekund (50 millisekunder!) og gir både myk komfortabel fjæring over ujevn vei og telehiv i tillegg til stabil og overraskende lite krengende fjæring i svinger.

Reparasjoner og reparasjonsskostnader?
 

Min "gamle" CX 25 GTi